

Udarbejd en klimastrategi
Klimastrategien er et værktøj til at definere og målrette indsatsen, der kan nedbringe din virksomheds CO2-forbrug. Værktøjet munder ud i en konkret handlingsplan, der beskriver, hvordan I kan reducere CO2-forbruget i jeres virksomhed. Værktøjet er en hjælp til at strukturere en konkret indsats og sørge for, at I når fra idé til handling. Værktøjet er fleksibelt og kan gøres præcist så ambitiøst, som I ønsker.
MÅLGRUPPE
Alle typer virksomheder kan have gavn af en klimastrategi.
OVERORDNEDE
RESULTATER
Med en klimastrategi har din virksomhed en langsigtet og ambitiøs plan for jeres fremadrettede klimaindsats. Strategien vil foreslå mange konkrete energibesparende tiltag, der kan nedsætte driftsomkostningerne. Resultatet vil således være en økonomisk gevinst. Des mere arbejde og ambitioner, der bliver lagt i klimastrategien, des mere udbytte. At have en formuleret klimastrategi kan derudover være en måde for virksomheden at markedsføre sig på.
RELEVANTE CASES
Grand Park Hotel har ud fra en overordnet strategi gennemført en række energibesparelser.
Bevola har med en klar strategi og stærk klimaprofil tiltrukket nye kunder.
Lyreco har arbejdet målrettet med deres klimastrategi. Bred indvolvering og stærke projekter gør, at de har nået deres målsætning tre år før tid.
SÅDAN GØR DU
Før udarbejdelsen af en klimastrategi bør man have udarbejdet et klimaregnskab. Desuden kan det være en god idé at have overvejet hvilke potentielle energibesparelser, der kan være en mulighed for din virksomhed – brug værktøjerne her på siden som inspiration. Vejledningen, Udarbejd en klimastrategi, vil guide dig igennem, der skal til for at udarbejde en klimastrategi – fra at sætte overordnede mål, planlægge konkrete indsatser til at engagere medarbejdere i virksomheden. Du vil blive guidet igennem hele processen fra idé til strategi og fra handling til gennemførelse, ved at blive bedt om at nedskrive og dokumentere virksomhedens progression mod en klimastrategi.
TIDSFORBRUG
Til udarbejdelsen af selve klimastrategien skal du regne med ca. 1 time. Det tidskrævende ligger i den forudgående beslutnings- og prioriteringsproces om hvilke indsatser din virksomhed skal vælge at satse på. Tidsforbruget er derfor i høj grad individuel fra virksomhed til virksomhed. Det opfølgende arbejde er en løbende proces, og tidsforbruget kommer i høj grad til at afhænge af hvor ambitiøs indsatsplanen er, og hvilke(n) indsats(er), I vælger at fokusere på.